7/2/12

Dickens 2012

Mai he llegit res de Charles Dickens. Una vergonya, oi? Doncs sí, ho reconec, és així. A l’escola no el varem estudiar (de fet, no recordo haver estudiat cap escriptor estranger). I així com hi ha noms il•lustres de la literatura universal que d’una manera voluntària havien arribat fins a les meves mans, de Dickens, res de res. És més, ni se m’havia acudit mai llegir-ne cap ni entra dins de les llistes.

Tot i així, si amb el pas dels anys continua sent tan important, potser és que Charles Dickens va transmetre alguna cosa ben especial a través dels seus llibres, de les seves paraules, històries i personatges; les grans veritats universals, les superacions personals, les febleses humanes, el pitjor de les persones i també els valors dels que tan mancats anem tots. Allò que tots volem reconèixer. I ho devia de fer de forma ben propera per a tothom. I per què ho penso? Perquè crec que si Charles Dickens visqués avui, seria el guionista més famós i premiat del cinema. Doncs, pot ser que no se n’hagi fet alguna pel•lícula basada en els seus llibres?

Algú mai no ha vist el ratolí Mickey tot esparracat, víctima del malvat tio Gilito fent de Ebenezer Scrooge?


El conte de Nadal ha estat versionat en moltíssimes pel•lícules, del Carrey als muppets, de manera literal o desbiaxada, arrelat al moment històric o a l’actualitat, com pot ser en Los fantasmas atacan al jefe. I encara que diguin que no, estic segura que el gran clàssic que cada Nadal posen a la tele i que surt a nombroses pel•lícules de fons, ¡Qué bello es vivir!, té moltíssim del conte de Nadal.


Grans esperances la vaig veure fa molts anys, d'aquelles pelis antigues que veia amb la mare. Una història d’amor tan vulnerable, trista com bonica. I també l’han intentat canviar, demostrar que l’amor és etern i que sempre està present, per molt que canviïn les maneres. Però fins i tot, encara que el sensible poeta Ethan Hawke faci d’atormentat Pip, la història no t’arribava tant.

Oliver Twist, Tiemps difícils, El casalot o David Cooperfield històries totes elles portades a la gran pantalla. Per explicar-nos tot allò que passava en èpoques llunyanes, però tan actuals alhora.

Potser per tot plegat, potser perquè es celebra el bicentenari del naixement de Charles Dickens o per la insistència i perseverança d’alguna ferma seguidora, crec que és hora que li doni una oportunitat, crec que avui és un bon dia per començar a llegir Charles Dickens. I potser per no deixar-me endur pel que ja he vist, millor començar per una història completament desconeguda per mi: Història de dues ciutats.




ps. A veure què pass, i si seré capaç de seguir dos llibres alhora. Ah, i gràcies Assumpta! tot un plaer seguir-te en aquesta iniciativa teva.
I de música, Sunshower, inclosa en la BSO de Greats expectations, que potser no va ser una gran peli però si que té una molt bona música (almenys que m'agrada molt, vaja).
He tingut alguns problemes amb la foto del llibre i finalment l'he hagut de passar a blanc i negre perquè quedés presentable.

11 comentaris:

McAbeu ha dit...

Aquest post l'hauria pogut signar jo. El meu coneixement dickensià anterior a aquest homenatge es limitava a les pel·lícules basades en els seus llibres que havia vist i la novel·la que he triat per "fer el pas" ha estat "Història de dues ciutats".
Ja et dic ara que t'agradarà, és un molt bon llibre.

Assumpta ha dit...

Estic llegint aquest post amb un somriure enorme, per moltes coses... primer perquè fins fa ben poc, jo també coneixia Dickens per totes aquestes versions (fins i tot en dibuixos) del més conegut Conte de Nadal dickensià.

Una experta cinèfila com tu ens ha recordat la gran quantitat d'adaptacions que s'han fet al cinema de les obres de Dickens...

Però el que ja m'ha fet aquest somriure permanent ha estat veure el llibre que tens a punt per començar, doncs mitja catosfera hem anat a la biblioteca a treure el mateix!! :-))

Som molts que hem llegit aquest, en aquesta mateixa versió i que ens hem lamentat en haver-la de tornar (oi Mac? oi Marcel?... oi...?) :-DD

Moltíssimes gràcies per participar!! Ara mateix t'enllaço a la llista!! :-))

Assumpta ha dit...

Ah!! Afegeixo... que hem anat a la biblioteca a treure'l peraquè (i llegeixin bé, editorials catalanes) aquest llibre està descatalogat. Vaaaa! que volem noves edicions!! :-)))

montse ha dit...

M'agrada aquesta participació cinèfila.

Salut!

El porquet ha dit...

Rits! Molt bona aportació més enllà dels llibres!

Jo no havia llegit mai res de Dickens, ni havia pas vist res per la pantalla, tampoc!

Arrel de la iniciativa de l'Assumpta, però, m'he endossat l'Oliver Twist (el llibre) i m'ho he passat força bé, tot i que crec que no deu ser dels més brillants que té ell.

Crec, per exemple, que la teva elecció potser és més encertada! Ja ens ho explicaràs!

Garbí24 ha dit...

JO tampoc he llegit res seu....però gràcies a aquesta proposta tots el coneixerem una mica més

maria ha dit...

Aquest conte és magnífic.Aquests dies tothom està buscant llibres d'en Dickens.Per què serà?

kweilan ha dit...

Bon apunt. Molt original també.

Elfreelang ha dit...

Llegit potser no haurà llegit però de cine un munt..au a llegir Dickens tu pots! ah deliciós i captivador el post!

fanal blau ha dit...

Quin post més maquet, rits!
Ja has començat a llegir? :)

rits ha dit...

MCABEU, he descobert que en som un bon grapat els que no havíem llegit mai Dickens i que l'hem descobert gràcies al seu aniversari, i gràcies a l'Assumpta.
Porto poquet -ahir va ser un dia molt mogut- xò estic segura que si que m'agradarà!

ASSUMPTA, m'alegra moltíssim imaginar-te amb un somriure als llavis en llegir el post. De fet, m'emociona i tot. No les tenia totes, ja ho saps.
Dona, dir que sóc experta cinèfila,.... ehem, no ho sóc pas! M'agrada mirar pelis, xò ja està. No hi entenc gens, no en sé de tècnica i segurament no he vist moltes que es consideren boníssimes. Simplement, m'agrada veure'n.
Dona, no t'has de lamentar de tornar-lo. Al contrari, te n'has d'alegrar, així potser algú més el llegirà. És una sort poder compartir els llibres.
Això si, que les editorials prenguin nota!! i tant!!!!

Gràcies, MONTSE!

PORQUET, amb Oliver Twist em passa una cosa. No sé xq, potser xq la peli no em va agradar, doncs li tinc una mica de mania. Però me n'alegro moltíssim que t'hagi agradat!
Va, anima't amb les dues ciutats!!!! per cert, has anat molt ràpid!! no dius que llegeixes tan poc? Jo em veia incapaç d'arribar a la data,... i x això vaig decidir començar-lo en la data x.
Per cert, el quixot pesa molt! Hehehe!

GARBI24, n'anem coneixent moltes cosetes, poc a poc!!

MARIA, ni idea!!! una que ens embolica i la seguim encantades?

Moltes gràcies, KWEILAN!

ELFREELANG, si es fan bones pelis tb és xq els llibres son bons!!

FANAL BLAU, i tant, ahir a la nit, encara que només van ser cinc o sis pàgines, que estava trinxada!

Moltes gràcies a tots!! Un petó i a seguir gaudint de Dickens!!!!