3/1/09

Vine al mercat, reina

M'apassiona anar al mercat. I no és una cosa que acostumi a fer molt sovint. Això del dissabte al matí anar al mercat és una aventura que no puc fer gairebé mai, sols durant les vacances, quan no tinc nens. I entre setmana reconnec que sempre hi ha quaranta mil coses i acabes comprant de mala manera al super que hi ha més a prop de casa.

Però bé, m'apassiona el mercat. No hi ha tantes aglomeracions, les dependentes són amables i tot i que et volen vendre mil i una coses mai et donen gat per llebre (o almenys fins ara no m'ha passat mai).

M'agraden les parades de fruites i verdures, sempre amb tot ben posat, amb mil i un colors i olors. M'agraden les parades de conserves, amb totes les olives, les peixetaries amb els escamarlans encara movent-se; els pernils deixant el seu perfum, tots els formatges possibles i més..... Sempre m'han fet gràcia les parades de llegum cuita, que aquest any han repartit la grossa i els bars del mercat; un espai ben curiós, de cafés en llet ràpids i crossants una mica ressecs.

M'agrada com s'ajuden els comerciants, com el noi del bar va repartint cafés en llet per mantenir l'escalfor, trobar els primers bolets de la temporada a preus desorbitats, aconseguir una fruita que gairebé ningú coneix o que et tornin a explicar per milionèssima vegada la recepta del fricandó.

El que encara no sé comprar és el peix, me'l continua portant la mare del de sants (o potser és que com m'agrada poc el peix, tampoc m'hi escarrasso massa).

No trobo que el mercat sigui gaire més car que algunes grans superfícies, (avui mateix he trobat els tomàquets gairebé 50 cèntims més barats al mercat que al super ...uix... m'estic fent gran...) i en canvi la fruita té gust a fruita, la pots tenir més d'una setmana i que mantingui el gust, la carn no deixa anar aigueta al fer-la a la planxa, el peix es conserva una mica més i el pernil dolç tallat no té res a veure amb l'envasat.

De tots els mercats, els meus preferits són el mercat de Vilafranca els dissabtes al matí enmig del poble i on hi pots trobar de tot, fins i tot aneguets i pollastres petitons, calçes i calçotets, olles i plats,..... i el mercat d'Eivissa, un mercat petitó petitó, obert i amb estructura romana.

Als viatge sempre n'hi ha per visitar, als mercats pots descobrir l'escència del poble, la seva vida. Encara que a molts llocs això del mercat gairebé ja no existeix. I en canvi és un punt de trobada important, un punt de creuament de camins.




ps. la última foto te l'he robat, lulamy, no me n'he pogut estar, espero que no et sàpiga greu però és preciosa.

6 comentaris:

kweilan ha dit...

A mi també m'agrada visitar els mercats dels llocs on vaig quan viatjo. M'agrada veure les fruites, les verdures, com ho tenen distribuit i si que és veritat, com tu dius, que és una part de la vida dels pobles.

Striper ha dit...

A mi em chlifan els mercats bé lo que a vegades em fa una mica de juju son las carniseras, o peixateres que ganivet en ma et demanen te la tallo? Valgam deu senyora no!!!!!. En serio m'encanten les olors, els color, el xivarri dels mercats.

Anònim ha dit...

Com enyoro anar a comprar al mercat... com tu dius, hi trobes de tot i més sa... i et tracten amb delicadesa i pots sentir-te com a casa i la qualitat es nota... i que un mercat és un mercat, clar que sí!

assumpta ha dit...

Ara no puc anar a mercat, i és trova a faltar !
Aquella barreja de colors i olors (fins hi tot fragàncies ... uummm!)
això no és trova en un super.
La meva tieta a bcn viu prop de "la Boqueria" i ma mare tocant del "Ninot", dos mercats amb solera i més ... ooohhh! com els anyoroooooo !

Assumpta ha dit...

Quin article més precios!!!

Algunes vegades el meu marit i jo hem fet de "guies" per amics que venien de lluny (un amic andalús però que viu a Bèlgica, uns de Càdis, i uns d'Argentina) i sempre els hem portat a veure la Boqueria i han quedat fascinats... què maca és!!

Tens raó, són magnífics els mercats!! :-))

Anònim ha dit...

Quina foto més maca! Ohhh! Però el merit no és meu (encara que estigui al meu Facebook)! Quan puguis has de fer una escapadeta per allà baix, val la pena pels colors i les olors.